woensdag, oktober 19, 2005

17 oktober 2005

zoals ik gisteren gezegd heb was het eerste dat ik vandaag heb gedaan mijn strijk. Toen had ik ook niets speciaals meer te doen. maar ik ben op een of andere manier toch nuttig geweest.

18 oktober 2005

mijn Thaise broer is vandaag jarig. Daarom mocht ik vandaag om 6.30h opstaan om naar de tempel te vertrekken. Dat was ik toch van plan, maar toen ik om zes uur werd gewekt door mijn gsm verloor ik een halfuur kostbare slaap. Het was Jimmy om te vragen als ik plannen had vandaag, Jimmy wakker om zes uur?! daar klopt ergens iets niet! maar toch, omdat ik toch niet meer in slaap kon vallen voor dat halfuur ben ik maar opgestaan.
Blijkbaar gingen we weer naar een andere tempel, jak, weer al die mensen die uitleg vragen over mij (jaja, ze denken dat ik het niet versta maar dat kan ik wel) weer al die ogen op mij gericht, weer helemaal opnieuw beginnen! Het kwam natuurlijk wer op hetzelfde neer, kijken hoe monniken eten, maar deze keer was er ook iets bij met muntjes in een kommetje gooien dat iets te maken had met je verjaardag en de dagen van de week, verder hebben ze mij het niet kunnen uitleggen. Toen we drie uur later waren mochten we eindelijk weer eens vrij bewegen en konden wij ook gaan ontbijten, in de tempel. Het verliep zo, ik zat daar braaf op de houten vloer te kijken hoe al die mensen vertrokken naar huis en dacht nog, yes het is gedaan, maar mijn gedachten werden plots verstoort omdat een oude vrouw mijn hand vast had en me mee wou sleuren naar ik weet niet waar. Het moet een stom zicht zijn geweest, ik zittend op de grond met mijn arm in de hoogte omdat die vrouw die vast had vragend wat ze bedoelde. Ik ben dan na eens gekeken te hebben naar mijn vader die daar natuurlijk zat te glimlachen (zoals die altijd doet) opgestaan en meegegaan. Ik moest een eindje verderop weer gaan zitten en kreeg ik plots ik weet niet hoeveel schotels voor mij gezet. Aa, we gaan eten, tuurlijk hoe kon ik dat toch niet geraden hebben. Dus even later zaten we daar allemaal gezellig op de grond te eten.
Terug thuis zijn we na vijf minuten ook weer vertrokken, nu naar de bibliotheek van parkplee, dat lag toch in de buurt van mijn gastmoeder haar werk, tien meter lopen om precies te zijn. ze hadden er welgeteld vijf Engelstalige boeken, en die gingen dan ook nog eens allemaal over Thailand, ik heb er èèn van gelezen, meer zou een overdosis Thaise cultuur veroorzaakt hebben. Maar ze hadden gelukkig ook internet, hoe langzaam het ook ging, het was er!
Zo is de middag een beetje voorbij gekropen. En thuis hebben we nog gewacht dat het avond was zodat we konden gaan uiteten, maar eerst hebben we een half uur rond gereden, ik denk dat ze niet konden beslissen waar we gingen uiteten. Bank en ik zaten weer achter in de laadbak van de jeep door gebrek aan plaats in de jeep, het was donker en schitternd om te zien, links van ons was er een volle maan die af en toe achter de wolken verdween, rechts van ons was er een onweer en recht boven ons kon je sterren zien, en dan voelde je de warme thaise avondlucht in je gezicht waaien. Heerlijk, ik vond het dan ook niet erg dat we een halfuur hebben rondgereden. Het restaurant was op een brug gebouwd, was wel speciaal, en het eten was heerlijk!! Wat kan je nog meer zeggen over een restaurant?
Terug naar huis hebben Bank bo en ik nog van die simpele spelletjes gespeeld dat eigenlijk grappig was om te doen. maar we mogen niet vergeten dat er iemand jarig is vandaag, en daarom hebben we ook vandaag weer vuurwerk afgestoken. Maar wel nadat we kleine zakjes met rijst en andere voedingsmiddelen hebben gevuld. Die hebben we om één of andere reden morgen nodig, dat wil dus zeggen dat er iets op het programma staat.