woensdag, maart 29, 2006

26 maart 2006

vandaag ging mijn wekker om 4.30u af om dan te ontdekken dat nog niemand was opgestaan om om vijf uur te vertrekken. ons tripje naar zee was blijkbaar met een overnachting en met de school, ik kon dus een hele reeks leerkrachten verwachten.
in de school aangekomen hebben e mij nog eens laten zien hoe je zo een dingen organiseert in Thailand. je huurt een bus, zegt dat er een uitstap is en wie mee wil komt op die dag maar aan, en dan pas kijken ze als er plaats genoeg is op de bus, er was vandaag dus geen plaats op de bus, en weet je wat e deden, ze hebben gewoon kleine stoeltjes op het middenpad gezet. gelukkig zat ik op een zetel.
de busrit was lang, maar ikheb het merendeel geslapen. ik had er eigenlijk geen idee van wat er op het programma stond, maar daar zou ik wel achterkomen.
we kwamen aan bij een school waar we eerst lunch aten en dan een hele spreekbeurt kregen over weet ik veel wat. nu bleek dat over een project te gaan die die school had, zij hadden namelijk een mainier om het koraal terug op te bouwen in de zee. en hoe kan je het niet beter laten zien door te gaan snorkelen
dus daar stonden we later dan met leerkrachten en hun familie in een thaise zwemoutfit die uit korte broek en t-shirt bestaat, de directrice had zelfs een jas en hoed op en zo is ze ook het water in gegaan. iedereen kreeg nog een duikbril en een zwemvest. neeee geen zwemvest! maar omdat ik al sinds mijn zesde kan zwemmen, mocht ik dat stom ding uitlaten en had ik zo veel meer vrijheid.
het was prachtig onder water, al dat koraal, maar de visjes waren nog mooier, dat is eens wat anders dan een aqarium, het is zovel meer plezanter. ik kon daar nog zo lang in het water blijven dobberen, maar spijtig was de tijd al weer rap dar om door te gaan. maar als er een ding is aan zwemmen in de zee is dat je haren zo plakken naderhand en het een ware marteling is om die te kammen. maar ik heb het overleefd hoewel sommige haren dat niet kunnen zeggen.
na onze zwempartij in zee gingen we door naar onze overnachtingsplaats, ik had eer een beetje schrik voor van wat het ging zijn.
maar het viel heeeel goed mee, het was een heel grote bungalow met verschillende kamers en bedden, maar ondanks dat moest ik nog op de grond slapen. maar dat ben ik hier ondertussen al gewoon. in de avond was er een grote barbeque met karaoke (ze hadden de computer helemaal van nakhon nayok meegesleurd) overal zag ik mijn leerkrachten rondlopen in pyjama wat wel een heel grappig zicht was, maar als je weet dat er af en toe een persoon in pyjama rondloopt in een grote supermarkt is er hier in thailand niet veel aan.
de bende jeugd zijn aan de karaoke ontsnapt en hebben zich in de slaapkamer genestelt waar na een tijdje kussengevechten uitbraken terwijl andere probeerden met mij te praten, er was zelfs een jongen die mij wou leren trommelen, alles wat ik deed was volgens hem verkeerd.