dinsdag, april 18, 2006

13 april 2006

het was al vroeg vandaag, we gingen namelijk naar de tempel omdat het SONGKRAN is. het Thaise nieuwjaar. Toch maar raar om nieuwjaar zo midden in het jaar te vieren dacht ik nog, en nee dat is niet dom om te zeggen want de jaartelling hier is samen met de westerse. ook is het dat alle THAISE kalenders in januari beginnen. Dus eigenlijk vieren ze nieuwjaar in het midden van het jaar. maar wat maakt het uit, ze vieren nieuwjaar drie keer per jaar, één keer ons nieuwjaar, één keer het chinees nieuwjaar en dan het thais nieuwjaar.
Eerlijk gezegd, ik ben het beu om naar tempels te gaan, er is niets plezants aan! en ik vind het zeker vervelend dat we steeds naar een andere tempel gaan met steeds andere mensen. Het moment dat ik daar binnen kom kijken er al heel veel mensen naar mij alsof ik van mars kom, dan verstop ik mij meestal zo goed mogelijk weg van die blikken, achter bank inkruipen ofzo, maar dat weerhoudt hen niet om zich even te verzetten en dan nog een tien volle minuten naar mij te staren. En ik zeg u, het helpt helemaal niets om terug te staren.
Dus het hele ritueel begon weer van even bij boeddha een kaarsje aansteken, drie wierookstokjes te laten branden bloemen ergens neerleggen en je zo rap mogelijk bij die boeddha beelden weg te krijgen om dan rijst die je hebt meegebracht in de kommen van de monniken te scheppen en dan ergens oncomfortabel op de grond te zitten wachten tot de monniken hebben besloten om hun dienst te beginnen met dat monnikengezaag zodat ze hun laatste maaltijd van de dag kunnen eten om dan weer te zagen en klagen. En dan is het eindelijk tijd om naar huis te gaan. we zijn nu ongeveer twee tot drie uur verder. geef mij toch maar het christendom, die hebben kortere diensten.
Thuis moest ik van mijn broer mijn wateruniform aandoen. Mijn watte? Wat hij bedoelde is dat ik kleren aan moest doen die nat mochten worden. want we gingen songkran vieren! En het komt erop neer dat er met heel veel water word gegooid. En de Thaien nemen dat heel serieus, zo zetten ze grote tonnen water in de achterbak van de jeep en rijden een beetje rond om iedereen nat te maken die ze tegen komen. en dat gingen wij ook doen! joepie! Wij hadden drie grote tonnen in de jeep staan, het duurde een eeuwigheid dat die vol waren met water. Maar toen ze eindelijk vol waren kropen Bank, ik, Bo, Joy het buurmeisje en mijn vervelende neefje in de jeep. En mijn vader reed natuurlijk. Hij reed naar Nakhon Nayok city waar er een heleboel gaande was. maar onderweg waren we al een heleboel water verloren omdat er teveel kuilen in de weg zijn. er was een lange file in Nakhon Nayok, er gingen jeeps met volle tonnen water en natte mensen nakhon nayok in en er kwamen jeeps met lege tonnen water uit en natte mensen uit. Het was geweldig, spijtig dat wij dit festival niet hebben in belgie. Iedereen kiepten water over iedereen, en dat is heel fijn omdat april de warmste maand is in Thailand. Soms was het water ijskoud omdat ze er ijsblokjes in gedaan hadden. Ook liepen er mensen rond met een soort van drap gemaakt met meelbolletjes die je overal kon kopen net zoals de waterpistooltjes en kleine plastieken bakjes. Langs de weg stonden mensen water te gooien naar de mensen in de jeeps, er liepen ook mensen op het midden van de straat alle motortjes tegen te houden om die dan vol te smeren met dat meelgedoe.
En nu moet ik zeggen, als farang ben je niet veilig. Het is onmogelijk als blanke deze dagen droog of zuiver door te komen. ik kreeg liters water over mij heen gegooid door mensen die ik niet ken, maar natuurlijk gooiden ik terug, ook werd ik vol gesmeerd met dat meelgedoe in alle kleuren. Het zat overal, in mijn neus in mijn oren. Ik had nog twee andere buitenlanders gezien die er net zo erg uitzagen als mij. Maar het was geweldig om te doen, dat water gooien en water op je gegooid krijgen. Een goede afkoeling op een heel warme dag.
Maar ik was ook blij om onder de douche te staan zodat dat gedoe uit mijn oren kon komen. maar de dag was nog niet gedaan, hoewel ik in slaap was gevallen na die douche. Het officiële gedeelte van de dag moest nog komen, en dat kwam erop neer dat de hele familie wat water over een boeddha beeldje kiepten en dan over mijn grootouders die een pot bloemen vasthielden en dan stukken stof kregen.
Bij elke feestdag hoort natuurlijk lekker eten en in de avond waren er heerlijke noedels, maar echt lekker waren die. Ik heb er twee porties van gegeten, niet zoveel als mijn broer die er vier had gegeten, maar die is dan ook twee koppen groter als mij, en dat is niet overdreven.